Vaumigny 2015

mi 32_photomagicDit was een sessie die ik (en zeker mijn “vismaat” voor deze sessie) niet snel zou vergeten. Voor het eerst ging ik vissen met mijn neef(je) waarvan ik het bestaan tot voor kort niet wist…hij blijkt een enorme enthousiaste karpervisser uit Delfgauw/Nootdorp te zijn van 15 jaar. Zijn naam is Micha Brouwer en we gaan nog meer van hem horen in de toekomst…;-) ! Hij was nog nooit in Frankrijk geweest en besloot hem voor het eerst mee te nemen naar één van mijn favoriete wateren in Frankrijk Vaumigny. Ik  wilde speciaal hier naartoe gaan omdat ik uit verschillende e-mails mindere berichten kreeg over dit water. Een veel gehoorde klacht was vooral de toename van de meerval. Laat ik even beginnen met het begin… Wij vertrokken om 06.00 uur vanuit  Den Haag…normaal rij ik er 7 uur over inclusief stoppen voor een bakkie en een keertje tanken. Nu kwam ik om 15.30 uur aan! Ruim 9 1/2 uur duurde mijn trip…dit vooral doordat er een enorme file stond rondom Parijs. Enfin het verlies genomen en in de broeiende hitte van ruim 30 graden mijn tent opgezet op stek 6. Het weer ging ‘s-avonds betrekken en er dreigde onweer te komen…ondertussen had ik de eerste meerval (ooit op Vaumigny) verspeeld voor mijn voeten. Nadat het gigantische onweer huis had gehouden kregen we zowaar leven op de stek. Micha (mijn neefje) kreeg een gigantische “zakker” sprintte naar zijn hengel sloeg aan en voelde direct een log gewicht (zijn PB stond op 27 pond…) Na een stevige dril mocht ik zijn nieuwe PB verwelkomen! Een schitterende 48 ponds (!) spiegel landde op de onthakingsmat! Een smile van oor tot oor was het gevolg…Niet veel later volgde een tweede karper van 22 pond. Toen ging het geweld pas mt444_photomagicecht los…Een fluiter van de bovenste plank en een giga klap in het water deed al direct vermoeden dat we hier te maken hadden met één van de topvissen van het water (misschien wel van heel Frankrijk)…Het was één van de twee Beluga steuren die daar hun rondjes zwemmen! De steur nam met gemak 200m lijn af en pakte eventjes de marker (echt waar..mensen gebruiken op dit water van 10 hectare een marker…pfff) van de overkant mee…Na ruim een uur kwam de Beluga steur voor het eerst in het zicht. Ik bedacht mezelf geen moment en liep het water in om deze gigant op de kant te krijgen (althans proberen)…De steur was tegen de twee meter en woog tegen de 50 kg…dus ik had een probleem. Na veel wikken en wegen pakte ik de enorme steur rondom vast en tilde deze uit het water…nu nog de moeilijke kant oplopen en zorgen dat ik hem in de krib kreeg…dit lukte zowaar! Een enorme brul van opluchting en een vreugde dansje was het gevolg! De Beluga woog 94 (!!) pond net niet genoeg om het Franse record van zijn oom Alex te verbreken (108 pond)…;-) maar dat mocht de pret niet drukken. Ondertussen had ik al zo’n 6 meervallen (groot en klein) gevangen en nog steeds geen karper. Ook kwam “Obama” nog even langs bij hem…De git zwarte steur IMG_9203(zeldzaam) die bekent staat als “Obama” kwam op een gewicht van 19 kg op de mat. Vervolgens kwam ook nog eens zijn eerste meerval op de kant (zijn derde PB deze week). Ruim 21 kg was voor hem reden tot juichen. Nog verschillende steuren volgde nog (zo’n stuk of 6) maar ook de meervallen diende zich steeds meer aan. Vooral de kleinere exemplaren werden op een gegeven moment irritant. Gelukkig wist ik nog wel even een mooie spiegel van 40+ te vangen en nog eens tweemaal 20+ zodat ik qua karpers wel nog even de meeste heb gevangen (aan mijn stand verplicht..;-)
Ik begrijp nu wel meer de klachten nu over Vaumigny voor wat betreft de meervallen. Hier moet iets aan gedaan worden anders zal je in de toekomst van klanten moeten veranderen. Dan krijg je een water met meerval en steur en als bijvangst karper…en volgens mij wil je dit niet. Frank Draner (de eigenaar) gaf aan hier wel degelijk iets aan te gaan doen. Laten we het hopen want dit water herbergt een enorm mooi bestand aan karper die we graag willen blijven vangen…toch? Dit was in ieder geval de week van Micha Brouwer en stilletjes ben ik daar best een beetje trots op..;-)