Petit Christophe 2016

Meet KIMBO !Kimbo 02

31 kg !

Tjah…wat kan ik nu nog vertellen na zo’n vis….een nieuw schubrecord….Mijn vorige record was “Fred Flinstone”….van “Etang Fermes Tommelles” op 25,5 kg…Daar ga ik even Kimbo 4met dik 11 pond overheen! Dan mogen we spreken van een geslaagde sessie toch….of….Laten we beginnen bij het begin. Op vrijdag gingen we richting Frankrijk. We is mijn “vismaatje” (en neefje) Micha Brouwer (je weet wel degene die in zijn eerste Frankrijk sessie verleden jaar een 48 pond spiegel ving en een bijna 100 pond steur! Die ja…;-). We namen een overnachting in Reims om zodoende op zaterdag vroeg te kunnen beginnen op Little Christophe (Petit Christophe). Ik vertelde Micha dat ik voorheen altijd wel redelijk wat vis ving in een week tijd. Met vismaat Peter Wessels ben ik er diverse malen geweest en we keerde altijd terug met minimaal wel zo’n 30 vissen. Veelal 40+ erbij. We merkten wel dat het de laatste tijd langzaam maar zeker minder werd. Ik denk dat dit te maken heeft met dressuur. Er wordt nu al zo’n 5 jaar intensief gevist op dit meer(tje). Het is constant verhuurd dus constante hengeldruk. Dit jaar plaatste ik ook onderwatercamera’s om te kijken wat er zoal rond zwemt. Door de jaren heen heb ik zo’n 90% van het bestand gevangen daar. Maar deze schub ….die kende ik nog niet. Enige maanden geleden werd dezelfde vis naar mijn weten voor het eerst gevangen op 30 kg rond. Dit vond ik in eerste instantie erg vreemd omdat ik het water daar zo goed ken en nooit een dergelijke vis van dat formaat heb mogen aanschouwen…Kortom zoals de foto’s laten zien zwemt dus daadwerkelijk ook deze vis hier zijn rondjes. Verder werd er deze week weinig gevangen. Micha ving (nadat hij 2 kroeskarpers en een enkele brasem Micha17had gevangen) wel nog een mooie 17 kg spiegel waar we blij van werden. Een schitterende vis. Hij drilde de vis weg vanuit de obstakels alsof hij al 20 jaar ervaring hebt hierin…;-) Ik kan niet anders zeggen dan dat ik als oom erg trots ben op hem! Hij vist met vergelijking van een jaar geleden gewoon 10x beter en heeft een goed zicht over het geheel. Zijn rigs daar kunnen menig karpervissers een voorbeeld aan nemen. Werkelijk tot in de perfectie weet hij deze te maken. Ik zie soms niet het verschil tussen mijn eigen rig (met ruim 35 jaar ervaring!) en die van hem….Ik bedoel maar….Maar goed even terug naar het vissen. Nadat we 6 karpers bij elkaar hadden geschraapt in 5 dagen kreeg ik omstreeks 14.00 uur een fluiter van een run…Ik sloeg aan en merkte gelijk dat de vis zich vast zwom in de lelies. Micha bedacht zich geen moment en stapte de roeiboot in en roeide deze voor zodat ik kon instappen….ondertussen had ik de karper al wel vanuit de lelies weg gekregen…maar eenmaal aangekomen bij de vis trok hij de boot over ruim 30 meter terug het lelieveld in….de karper nam gewoon drie,vier lelies tegelijkertijd mee en trok weer een sprintje…Micha stuurde met de peddels steeds bij zodat we in de juiste hoek bleven zitten…Nadat we de karper voor het eerst zagen voorbij komen zat ons hart in onze kelen….Allemachtig wat een geweldenaar zagen we…de spanning werd groter en groter…Ik gaf Micha de opdracht mee om bij de eerste de beste gelegenheid gelijk tot scheppen over te gaan…na enkele schijnbewegingen kwam het monster op zijn zijde langzaam maar zeker het net binnen glijden….we gaven beide een schreeuw die ze in Den Haag gehoord moeten hebben! Ik wist meteen dat deze vis de 30 kg grens ging bereiken…en ja hoor….bij weging kwamen we op een nieuw record uit voor Petit Christophe en mezelf! Uiteraard mag je als recordhouder een naam verzinnen voor de onbekende vis…wat is er mooier dan deze vechtjas Kimbo te noemen (naar Kimbo Slice). Natuurlijk maakt deze vis je hele week goed. Maar wat als we deze vis niet gevangen hadden…dan waren we weggegaan met slechts 3 aan de maat zijnde karpers  en dat is voor dit water ver onder de maat….dussss.